miercuri, 17 noiembrie 2010

Vf. Moldoveanu

DSCN9290
  • Situat in Masivul Fagaras, este varful muntos cel mai inalt din Romania.
  • Altitudine 2544m.
  • Toate traseele care duc catre varf sunt frumoase. Toti iubitorii de munte (si nu numai) isi doresc cateva clipe pe “acoperisul Romaniei”.
  • Traseul care intereseaza pe cei mai multi este traseul de creasta Balea Lac – Vf. Moldoveanu.
  • Traseul nu prezinta dificultati mari (zonele mai dificile sunt prevazute cabluri/lanturi de asigurare), dar este un traseu lung si obositor.
Traseu propus:
Balea Lac (alt.2034m) – Saua Capra (alt.2315m) – Lacul Capra (alt.2249m) – Portita Arpasului (alt. 2175m) - “La trei pasi de moarte” – Saua Vartopului (alt.2290m) – Arpasul Mare (alt.2468m) – piciorul Mircii (alt. 2471m) – Iezerul Podul Giurgiului (alt.2226m) – Saua Podragului(alt.2307m) – Saua Ucei Mari (alt.2220m) – Saua Orzanelei (alt.2305m) - Vf. Vistea Mare (alt. 2527m) – Vf. Moldoveanu (alt.2544m)
Marcaj Durata
Triunghi Albastru:
Balea Lac – Saua Capra
triunghi albastru ~30min
Banda Rosie:
Saua Capra - Saua Podragului – Vf. Vistea Mare
banda rosie Saua Capra – Lacul Capra: ~5min
Lacul Capra – Portita Arpasului: ~1h
Portita Arpasului – Lacul Podul Giurgiului: ~2h Lacul Podul Giurgiului – Saua Podragului: ~30min
Saua Podragu – Vf. Vistea Mare: ~2h20min
Punct Rosu:
Vf. Vistea Mare – Vf. Moldoveanu
punct rosu ~20min
  • Total ore Balea Lac – Vf. Moldoveanu: ~7h. Total dus-intors + 2h pauza: ~ 15-16h.
  • Traseul este de o zi dar este recomandat a se parcurge in 2 zile. Posibilitati de innoptare: Cabana Podragu, la cort (o zona convenabila de campare poate fi Lacul Podul Giurgiului), sau pentru situatie de urgenta Refugiul Vistea Mare (situat in Portita Vistei; cca 30min de Vf. Vistea Mare).
  • ATENTIE: traseul este lung si solicitant, un pic de experienta nu strica, echipamentul este o necesitate in Fagaras (vremea se poate strica foarte repede, poate fi foarte frig chiar si vara; foarte utile pot fi caciula, manusi, haine groase de schimb, bocanci, echipament pentru vreme umeda, rezerva de mancare, lanterne, s.a.m.d). Traseul trebuie planificat foarte bine; ar fi bine sa fim insotiti de cineva cu experienta care cunoaste bine zona (ceata, vantul extrem de puternic pot deveni o mare problema in Fagaras).
Imagini Balea Lac – Saua Capra – Lacul Capra
  • 30 de minute solicitante pe un teren abrupt si bolovanos
  • langa Lacul Capra se afla si un monument ridicat in memoria a 4 alpinisti luati de avalansa
DSCN9086 DSCN9098 DSCN9099
DSCN9101 DSCN9104 DSCN9105
DSCN4054 DSCN9108 DSCN4058
DSCN9112 DSCN9114 DSCN9115
DSCN9120 DSCN9122
DSCN9089 DSCN9090 DSCN9092
Imagini Lacul Capra – Portita Arpasului (aici este si Fereastra Zmeilor)
  • Din caldarea glaciara Fundul Caprei putem observa in apropiere refugiul, precum si un drum care da in soseaua Transfagarasan in apropiere de Cabana Capra (avem si un traseu - marcaj triunghi galben: Fereastra Zmeilor – Refugiul Fereastra Zmeilor – Cabana Capra; timp: cca 2h)
DSCN9095 DSCN9096 DSCN9099
DSCN9106 DSCN9104 DSCN9110
DSCN9116 DSCN9117 DSCN9120
DSCN9112 DSCN9115 DSCN9121
DSCN4996 P1030278 DSCN4967
DSCN9126 DSCN9128 DSCN4972
DSCN4995 P1030294 DSCN94154
DSCN4973 DSCN91324 DSCN9134
Imagini Portita Arpasului - “La trei pasi de moarte” – Arpasul Mare – Lacul Podul Giurgiului
  • Sectorul “La trei pasi de moarte” (doar denumirea e inficosatoare) este ceva mai dificil si trebuie parcurs cu multa atentie. Zona este prevazuta cu cabluri/lanturi de asigurare .
  • In continuare traseul se va parcurge cu atentie sporita. Urcarea pe Arpasul Mare si coborarea pe piciorul Mircii pana la lac sunt portiuni solicitante.
  • Vom trece pe langa monumentul lui Nerlinger, iar in caldarea din spatele lui avem frumosul lac Buda.
  • din Portita Arpasului putem ajunge la Cabana Podragu, pe la lacul Podragel: marcaj Cruce Albastra (marcaj ce a inlocuit banda albastra); durata: cca3h.
DSCN4978 DSCN4974 DSCN4980
DSCN4975 DSCN9388 DSCN9138
DSCN9405 DSCN9406  DSCN9404
DSCN9403 DSCN9141  DSCN9142
DSCN9143 DSCN9145 DSCN9147
DSCN9149 DSCN9150  DSCN9152
DSCN9154 DSCN9156 DSCN9158
DSCN9389 DSCN4950 DSCN9385
DSCN9382 DSCN9163 DSCN9377
DSCN9172 DSCN9180 DSCN9184
DSCN9367 DSCN9365 DSCN9376
DSCN9362 DSCN9360 DSCN9359
DSCN9358 DSCN9356 DSCN9193
DSCN9192 DSCN9197 DSCN9355
Imagini Lacul Podul Giurgiului – Saua Podragu
  • din Saua Podragu putem admira superba caldare Podragu cu lacurile si Cabana Podragu.
  • din Saua Podragu si pana la cabana Podragu avem traseu de cca 30min, marcaj triunghi rosu.
DSCN9354 DSCN9200 DSCN9201
DSCN9351 DSCN9203 DSCN9206
DSCN9207 DSCN9350 DSCN9347
DSCN9209 DSCN9210 DSCN9216
Imagini Saua Podragu – Vf. Vistea Mare
  • ultima portiune este mai solicitanta
DSCN9347 DSCN9218 DSCN9346
DSCN9340 DSCN9336 DSCN9331
DSCN9330 DSCN9229 DSCN9234
DSCN9235 DSCN9237 DSCN9238
DSCN9240 DSCN9316 DSCN9243
DSCN9300 DSCN9250
Imagini Vf. Vistea Mare – Vf. Moldoveanu
  • Aceasta portiune este mai dificila. Trebuie parcusa cu multa atentie.
DSCN9252 DSCN9256 DSCN9297
DSCN9257 DSCN9258 DSCN9260
DSCN9262 DSCN9264 DSCN9265
DSCN9266 DSCN9268 DSCN9272
DSCN9288 DSCN9291 DSCN9270
DSCN9274 DSCN9276 DSCN9278
  • Panorama de pe “acoperisul Romaniei” este impresionanta.
  • O mica paranteza legata de stabilirea timpilor de parcurs: timpii de parcurs difera de la om la om; oricare dintre noi putem obtine pe acelasi traseu diferente mari de timp in conditii diferite (bagaj mai mare, ceata, vant puternic, ploaie, caldura mare, oboseala acumulata din zilele anterioare turei, alimentatie cu valoare energetica scazuta, hidratare precara, …). Atunci cand facem parte dintr-un grup ar trebui sa stabilim viteza de deplasare in functie de cel mai incet. Deasemenea energia la inceputul turei este mai mare si tinde sa scada pe masura ce trec orele de mers. Urcusul este mai solicitant decat coborasul, deci  vom obtine timpi mai mari la urcare decat la coborare (am incercat pe cat posibil sa prezint trasee care au partea solicitanta sau dificila la inceputul turei). Timpii de pe acest blog nu sunt timpi sportivi, dar nici foarte inceti nu sunt. Dupa cum observati in unele locuri timpii sugerati difera usor de timpii de pe marcaje. Viteza cu care am stabilit timpii este in general constanta pe durata intregii zile, nu tine cont ca urc sau cobor, si include scurte pauze de hidratare, mancare, fotografice …. Acest traseu poate fi parcurs de un montaniard/salvamontist (ce poseda o conditie fizica buna) cu un bagaj mic in cca 9 ore dus-intors, sau mult mult mai putin de un alergator montan/trail runners (dar cu acesti oameni nu putem si nici nu trebuie sa ne comparam – nu ne putem bucura de munte cand ne grabim si riscam sa ne accidentam).


LinkVideo Culmea Vistea – Moldoveanu
(UHD)(video integral)(2018)
(viteza de parcurgere - imagini derulate rapid)

  • Atentie: continut video unde imaginile sunt nestabilizate si derulate rapid.
    • Imaginile tremurate care se desfasoara rapid pot induce o forma de ameteala, sau convulsii la persoanele cu epilepsie fotosensibilă.
  • -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LinkVideo Vf. Moldoveau
(UHD)(Moldoveanu in ceata 2019)


LinkVideo Lacul Capra

32 de comentarii:

  1. frumoase piesaje....eu am reusit sa ajung doar pana la Balea dar nu e inca timpul pierdut.....felicitari pt poze!

    RăspundețiȘtergere
  2. Interesante fotografii ! Traseul e si in realitate asa de dificil cum reiese din foto ?

    RăspundețiȘtergere
  3. Salut! Care sunt sursele de apa potabila pe traseu?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta vreau sa stiu si eu care sunt sursele de apa potabila...

      Ștergere
    2. Apă potabilă nu există decât la Cabana Podragu...

      Ștergere
    3. Sursele de apa sunt la lacul Capra, La Lacul Giurgiu inainte de Podragu. La aceste lacuri sunt Izvoare si apa este foarte buna!!!

      Ștergere
  4. Sursele de apa intalnite pe munte sunt destule de multe: izvoare, rauri,lacuri, balti .... TOATE aceste surse (inclusiv izvoarele) trebuie privite ca suspecte. Ele pot fi incredibil de limpezi, clare, dar pot contine microorganisme (nevizibile cu ochiul liber), bacterii, microbi ce pot provoca destule neplaceri: febra, dizenterie ..., boli virale, parazitare. Apa TREBUIE sterilizata: prin fierbere si/sau folosirea pastilelor pentru dezinfectat apa.
    Deoarece nu toate sursele de apa sunt permanente am decis sa nu mai indic aceste surse pentru a evita evenutalele neplaceri. Luati cu voi o rezerva suplimentara de apa si innoiti-va stocul de apa cand aveti ocazia. Eu consum vara in 24 de ore intre 3 si 5 litri de lichid, alti consuma doar 1-2 litri. Deoarce nu pot cara atata apa cu mine, consult harta, calculez si imi reinnoiesc stocul de apa (dupa necesitati) cand trec pe langa vreun parau sau lac (destul de rar mi se intampla sa fiu nevoit sa ma abat de la traseu pentru provizionarea cu apa).

    RăspundețiȘtergere
  5. Daca a facut cineva si Balea Lac -Vf Negoiu si Balea Lac-Vf Moldoveanu si poate sa faca o comparatie...atata ca timp cat si ca dificultate ar fi de ajutor!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am fost pe traseul Balea Lac-Varful Moldoveanu si retur in august 2012, iar pe traseul Balea Lac-Varful Negoiu in iulie 2010. Ca idee, traseul catre Moldoveanu este mai lung cu cca. 50% fata de cel catre Negoiu din punct de vedere timp. Mie mi-a luat 8.1/2 ore, dar am ramas peste noapte la cabana Podragu si atunci trebuie adaugat cca. 1.1/2 ore pentru traseul Saua Podragului - Cabana Podragu si retur. Deci, mi-e foare greu sa cred ca poti face intr-o singura zi drumul pana pe Moldoveanu si inapoi si sa te si bucuri de tura, daca esti un turist mediu, cum ma consider eu, desi am implinit de curand 40 de ani. Traseul Balea - Varful Negoiu - Balea se poate face fara probleme intr-o singura zi. Mie mi-a luat cam 6.3/4 ore dus, dar cu opriri pentru poze, mancare, etc. Si vremea a fost super, dar am al;es traseul mai putin dificil, dar mai lung, prin Strunga Doamnei. Si oricum, m-am dus apoi catre cabana Negoiu, nu m-am reintors la Balea. Acum, ca dificultate traseu, as spune ca traseele sunt comparabile, ambele au portiuni mai dificile, asigurate cu lanturi, ambele presupun urcusuri si coborasuri multiple, tipice de altfel muntilor Fagaras. Cam atata. Sper ca v-am fost de folos.

      Ștergere
    2. ms pt informatiii....foarte utile....

      Ștergere
  6. Banuiesc (si cred ca sigur) ca traseul Balea Lac-Moldoveanu e mult mai greu decat Balea Lac-Negoiu. Cel putin e mai greu din punct de vedere al numarului de ore in care se parcurge.
    Si eu sunt interesat de o comparatie intre cele 2 trasee. Anul trecut am facut Balea Lac-Negoiu-Balea Lac in 7 ore si 45 min, cu pauze mici si 45 min de relaxare pe varf. Am mers intr-un ritm foarte alert. Anul acesta vrem sa incercam sa facem intr-o singura zi Balea Lac-Moldoveanu-Balea Lac.

    RăspundețiȘtergere
  7. salutare, tocmai am fost saptaman trecuta Pe acest traseu si am prins un timp extraordinar, soare, caldura, ploaie deloc. As dori sa stiu cam cati km sunt de parcurs de la Balea Lac pana pe Vf. Moldoveanul. Stie careva?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Balea- Moldoveanu - Balea din cate stiu sunt aprox. 28-30 de km de traseu dus-intors.

      Ștergere
  8. Inca n-am ajuns p Moldoveanu, desi am prieteni care au batut Fagarasii si Moldoveanu, urcand dinspre Victoria. Foarte frumoase peisajele. As vrea sa stiu care e cel mai scurt traseu spre Moldoveanul, in general, si de la Lacul Bucura in special. ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De la Victoria, drumul cel mai scurt spre Varful Moldoveanu este prin Valea Vistei. Intrarea in traseu se face cam la 5 km de Victoria, mergand spre Complexul Sambata. Indicatorul spune cam asa: "Spre Varful Moldoveanu prin Portita Vistei: 6 ore". Marcaj cruce rosie, daca nu ma insel. Traseul, in doua vorbe arata astfel: inca 4 km pe un drum forestier pana in Poiana Terzii, drum destul de lejer, apoi incepe urcusul prin padure, fara pante prea mari si dificultati deosebite, pana iesi la golul alpin. Asta inseamna cam 3 ore de la intrarea in traseu. Urmeaza apoi un urcus pe firul Vistei (apa se pierde la un moment dat, dupa ce paraul vireaza la stanga) destul de accesibil inca cam 1.1/2 ore. Apoi, cam dupa cota 1.800, urcusul devine abrupt si scoate sufletul din tine cam pana la iesirea in creasta principala, adica in Portita Vistei (2.310 m altitudine). Eu am facut acest drum in urma cu 3 ani (aveam 37 de ani)si mi-a luat 6 ore si 40 minute, deci mai mult decat scrie pe indicator. Daca vrei sa ajungi pe Moldoveanu, mai adauga cel putin 1.1/4 ore plus inca 1 ora din Victoria pana la intrarea in traseu si vei vedea ca ajungi la cca. 8.1/4 ore daca te iei dupa indicatoare. Mai gandeste-te ca in timpul asta ai exclusiv de urcat, pe o diferenta de nivel de 2.000 m. Eu n-am ajuns in aceeasi zi pe Moldoveanu ca s-a last ceata si n-avea rost. Am ramas la refugiul Vistea Mare, pe creasta principala, situat cam la 10 minute de mers de Portita Vistei, catre Valea Sambetei (in sens opus fata de Moldoveanu). De la Balea la Moldoveanu, poti considera cam 9 ore si te sfatuiesc sa mergi pe creasta principala, chiar daca trebuie sa treci prin portiunea "La trei pasi de moarte". Varianta pe la Lacul Podragel e la fel de dificila, chiar daca mai putin periculoasa. Succes.

      Ștergere
  9. Inca nu am ajuns in Muntii Fagaras,desi imi doresc asta foarte mult.Sper sa ajung la anul care vine si as vrea sa urc si pe Vf Moldoveanu.As vrea sa facem Vf Moldoveanu in 2 zile sa fie mai lejer cu plecare de la Lacul Balea si as vrea saa va rog sa imi spuneti cum ar fi mai bine sa fecem, unde sa inoptam(si cum ar fi mai bine in prima zi sa ajungem in varf sau a doua zi). Si acest traseu chiar se poate parcurge intr-o singura zi Balea-Moldoveanu-Balea(tin sa mentionez ca stau foarte bine cu pregatirea fizica).Va multumesc! Si pentru iubitori de munte,"ne vedem acolo sus pe varfuri"!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Traseul nostru: 1 septembrie 2012 pe Moldoveanu.
      Balea-Vf. Moldoveanu, 8 ore jumate.
      Odihnit pe Moldovenu o ora jumate.
      Ora 17, plecat de pe "acoperisul Romaniei",
      Innoptat la Lacul Podul Giurgiului ajuns pe noapte.
      La 5 a doua zi deja mancam la Sergiana in Brasov.

      Ștergere
    2. Buna,
      As vrea sa stiu daca tu esti antrenat de ai facut 8 ore jumatate. Sunt interesata sa fac in vara asta acelasi treseu si vreau sa stiu daca se poate face intr-o singura zi.Multumesc!

      Ștergere
  10. si eu vreau sa fac la anul balea lac-vf moldoveanu -balea lac. si sper sa reusesc intr-o singura zi. balea lac -vf negoiu si retur se poate face fara probleme intr-o singura zi, bine depinde starea vremii! Am fost anul acesta in septembrie pe Negoiu, am facut 2h 30min pana la lacul caltun si 1h pana pe varf, iar la intoarcere doar 40 min pana la refugiul caltun, dintre care 10 min le-am pierdut prin strunga dracului, am incercat o coborare pe acolo, dar de la jumatate nu mai puteam cobara fara coarda, asa ca am renuntat si am coborat prin strunga doamnei, de la caltun pana la balea la intoarcere am facut 3 h. tot traseul l-am parcurs in 7h, pauza de 20 min pe varf si 30 min la lacul caltun.

    RăspundețiȘtergere
  11. Si eu am mers vara trecuta pe traseul Balea Lac- Varful Negoiu - Piscu' Negru. Traseul a durat 12 ore, dar nu suntem foarte antrenati. Ne-am oprit si la lacul Caltun pentru odihna, doua persoane din grup au renuntat acolo si 30 de minute pe varf.
    Anul asta mi-am propus sa ajung pe Moldoveanu, cu plecare din Balea si sper sa pot ajunge intr-o singura zi. Nu as vrea sa car cort dupa noi. Plus ca nu am decat 48 de kg si nu am chef sa car multe lucruri. Nici pe sotul meu nu as vrea sa il incarc pentru ca el se misca mai incet din cauza grasimii.
    Sper sa vina mai multi cu postari ca au facut Moldoveanu intr-o zi cu plecare din Balea.

    RăspundețiȘtergere
  12. Salut, in urmatoarea perioada vreau sa cuceresc si eu Moldoveanu, cu plecare de la Balea, dupa ce Vf.Negoiu a fost cucerit anul trecut. Pentru cei are stiu bine zona, exista vreo posibilitate la ducere sa urmez traseul descris mai sus, dar la intoarcere sa cobor la Balea pe altul? Nu as vrea sa vad acelasi lucruri si la intoarcere. Intentionez sa campez doua nopti, una la ducere, langa lacul Podul Giurgiului si alta la intaorcere. Ce ma sfatuiti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intre Saua Podragului si Portita Arpasului ocolesti pe la Cabana Podragu si Lacul Podragel. A doua campare o faci la Cabana Podragu. Carari cu soare.

      Ștergere
  13. Mie mi se pare ca 7 ore este un timp extrem de mic pentru Balea- vf Moldoveanu. Cum ati reusit? Ati fugit pe munte? Pe toti cei care i-am intrebat mi-au zis ca au scos 6 ore doar pana la Podragu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In grup de 7 persoane,Balea- Moldoveanu-Balea in 14 ore si jumatate,cu pauze scurte.Intradevar,destul de solicitant!Dar se poate...

      Ștergere
  14. numai eu am prins anul trecut grindina si ploaie 4 ore in incontinuu si nu am mai ajuns pana la varf decat pana la cabana la cabana Podragu :(
    dar anul asta sigur ajung

    RăspundețiȘtergere
  15. Buna ma numesc Tamas am si eu o mica intrebare daca ocolim pasajul " Trei pasi de moarte " se mai poate ajunge la moldoveanu? Multumesc si o zi placuta .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sigur ca da. "La trei pasi de moarte" se poate ocoli cu relativa usurinta prin stanga (Caldarea Pietroasa), pe marcajul ce duce la lacul Podragel - se coboara putin pe marcaj, se ocoleste oarecum pe curba de nivel zona mai dificila (custura, varfuletele) dupa care se revine/se urca accentuat (pe nemarcat) spre traseul marcat banda rosie. Revenirea ar trebui facuta cam pana in zona unde marcajul cruce albastra (spre Lacul Podragel - Podragu) se strecoara printr-o mica sa (Portita Fruntii) de pe piciorul Nordic al Arpasului Mic (practic inainte sa treaca in urmatoarea caldare). Ocolirea prin dreapta (caldarea unde se afla refugiul din Fereastra Zmeilor/ Portita Arpasului) este nemarcata si mult mai greoaie (necesita cunoasterea zonei).

      Ștergere
  16. In 2014, in perioada 10-12 august, impreuna cu sotia si cu fiica mea de 11 ani, cu rucsaci mari (cort, saci de dormit, haine, mancare apa) am facut 7 ore Balea - Podragu in prima zi. A doua zi, cu rucsaci mici am facut 3 3/4 ore de la Podragu pana pe Vistea, apoi inca 20 de minute pana pe Moldoveanu. Cam 3 ore inapoi pana la Podragu. In ziua a treia (cu rucsaci mari din nou) am facut 4 ore Podragu - Fereastra Zmeilor "prin caldari" pe la lacul Podragel, apoi din cauza vremii am coborat prin caldarea Fundu Caprei pana la Transfagarasan (1,5 ore) + autostop pana la Balea.
    Anul acesta in 7-9 august (in aceeasi echipa) am facut Negoiu cu plecare din Porumbacu de Jos. De unde se termina asfaltul (Porumbacu de Sus) am mai mers 9,5 km pe forestier pana la cariera cu masina (se mai putea merge si mai sus inca 2 km pana la capatul drumului forestier). De la cariera am facut 2 ore pana la Cabana Negoiu (cu rucsaci ceva mai mici, fara cort doar saci de dormit). A doua zi, de la cabana am facut 4 ore pana pe Negoiu si 3 ore inapoi.

    RăspundețiȘtergere
  17. A urcat cineva cand este inca zapada? Sa spunem sfarsit Martie inceput Aprilie?

    RăspundețiȘtergere
  18. Imi puteti spune daca se poate campa langa lacul balea ? eu o sa merg impreuna cu parintii si prietenul si bichonul meu, parintii raman la cort cu el, in timp ce noi facem traseul
    . este voie nu ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe malul lacului - NU. Nici scaldatul sau spalatul in lac. Valea Bâlii (inclusiv lacul) este rezervatie naturala, arie protejata. Incercati langa Cabana Balea Lac 2 sau mai bine langa refugiul Salvamont dinspre Curmatura Balei, situat in dreapta drumului transfagarasan (dreapta - urcand dinspre Cartisoara, vizavi de lac si cabane). Intrebati cabanierul/salvamontul/jandarmeria inainte de a campa - camparea pe suprafaţa ariilor naturale protejate în afara locurilor special amenajate, precum şi nerespectarea regulamentelor specifice locurilor de campare constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă contravenţională de la 3.000 lei la 6.000 lei (conform O.U.G nr. 57/2007 Art53. lit. H - actualizata 2012)

      Ștergere